• Prosta spółka akcyjna jest formą prawną dla małych i średnich przedsiębiorstw, która charakteryzuje się prostotą zarządzania oraz niższymi kosztami rejestracji.
  • Prosta spółka akcyjna jest formą prawną dla małych i średnich przedsiębiorstw, która charakteryzuje się prostotą zarządzania oraz niższymi kosztami rejestracji. Rejestracja wymaga złożenia wniosku w KRS i dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów formalnych.
  • Prowadzenie księgowości wymaga przestrzegania obowiązków formalnych oraz księgowych takich jak składanie sprawozdania finansowego oraz opłacanie podatków.

Prosta spółka akcyjna (PSA) to forma prawna przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorstw. Posiada ona wiele zalet takich jak prostota zarządzania czy też niższe koszty rejestracji. W tym wpisie przedstawimy, jak prowadzić księgowość prostej spółki akcyjnej i jakie dokumenty są konieczne do złożenia w KRS czy też w urzędzie skarbowym.

Rejestracja spółki

Rejestracja prostej spółki akcyjnej wymaga złożenia wniosku w KRS oraz dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów formalnych, takich jak statut spółki oraz lista akcjonariuszy.

Obowiązki księgowe

Prosta spółka akcyjna jest zobowiązana do prowadzenia pełnej księgowości, co oznacza, że musi prowadzić ewidencję w formie ksiąg rachunkowych. Ta forma prowadzenia księgowości obliguje do szczegółowej ewidencji każdej złotówki przepływającej przez firmę.
Musi również opłacać podatek dochodowy oraz VAT, jeśli jest podatnikiem tego podatku.

Raportowanie finansowe

Prosta spółka akcyjna jest zobowiązana do składania corocznego sprawozdania finansowego, składającego się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej. Sprawozdanie finansowe należy złożyć w KRS poprzez przeznaczoną do tego platformę elektroniczną.

Podsumowanie

Prosta spółka akcyjna to prosta forma prawna dla małych i średnich przedsiębiorstw. Prowadzenie księgowości tego typu spółki wymaga przestrzegania określonych obowiązków formalnych, takich jak rejestracja w KRS oraz składanie corocznego sprawozdania finansowego. Ważne jest również przestrzeganie obowiązków księgowych takich jak prowadzenie pełnej księgowości oraz opłacanie podatków. Dzięki temu można uniknąć konsekwencji prawnych związanych z nieprawidłowym prowadzeniem księgowości. Warto zatrudnić specjalistę, który pomoże w prowadzeniu księgowości oraz wypełnieniu wszystkich wymaganych dokumentów.

___________________________________________________

Inne, ciekawe wpisy: